Nasza Chorwacja

Na przełomie lipca i sierpnia pojechaliśmy na obóz żeglarsko-astronomiczny do Chorwacji. Była to nagroda dla laureatów w Wojewódzkim Konkursie Astronomicznym. Nasza grupa w składzie: Klaudia Gajda, Milena Błaszak i Paweł Kwiatkowski wykonała projekt badawczy na temat Księżyca. Zdobycie tytułu laureatów było dla nas ogromnym wyróżnieniem. Od tego momentu czekaliśmy z niecierpliwością na dzień wyjazdu.

28 lipca wyruszyliśmy autobusem z Torunia. Razem z nami, jako jeden z opiekunów, jechał p. Sławomir Kieraj – nauczyciel geografii w naszej szkole i koordynator Astrobazy Radziejów. Po długiej, lecz miło spędzonej podróży dotarliśmy do Zadaru – pięknego chorwackiego miasta. Stamtąd promem udaliśmy się na wyspę Iž.

Po dotarciu na wyspę poszliśmy do miejscowości Mali Iž, w której znajdował się nasz obóz. Pomimo długiej podróży chętnie udaliśmy się na plażę. Już po chwili pływaliśmy w ciepłej, czystej wodzie. Podczas całego obozu często chodziliśmy na piesze wycieczki. Zwiedzaliśmy okolicę, byliśmy w sąsiedniej miejscowości położonej na tej wyspie – Veli Iž. Większość czasu spędzaliśmy jednak plażując, kąpiąc się, nurkując i opalając. Kiedy dopisywała pogoda i wiatr, wypływaliśmy statkami na morze. Było to dla nas niesamowite przeżycie. Mogliśmy sterować żaglówkami, rozwijać żagle. Czas spędzony na morzu mijał nam błyskawicznie.

Wieczorami za pomocą teleskopów obserwowaliśmy Saturna z jego księżycem Tytanem, Marsa oraz nasz Księżyc. Rozpoznawaliśmy gwiazdozbiory letniego nieba oraz uczyliśmy się nazw ich najważniejszych gwiazd. Chorwackie niebo lepiej pozwala zobaczyć gwiazdozbiory leżące w Polsce na linii horyzontu. Podziwialiśmy zatem w całej okazałości Strzelca i Skorpiona. Uczniowie przygotowywali prezentacje z wybranych zagadnień astronomicznych związanych z Układem Słonecznym na temat Słońca, Księżyca, planet skalistych, planet gazowych oraz pozostałych obiektów.

Dwukrotnie wypływaliśmy statkami na wycieczki. Zobaczyliśmy malownicze wyspy Kornaty, byliśmy także w Zadarze. Tam mogliśmy kupić pamiątki i zwiedzić zabytki miasta. Każdy miał czas dla siebie. Podczas tych dwunastu dni spędzonych na wyspie poznaliśmy wielu nowych ludzi i zawarliśmy przyjaźnie na długie lata. Na obozie panowała miła atmosfera. Aż żal było wracać do Polski. Niestety, to co dobre szybko się kończy. 7 sierpnia opuściliśmy wyspę. Następnego dnia byliśmy już w Polsce.

To były jedne z najlepszych wakacji w naszym życiu. Z chęcią wrócilibyśmy na wyspę Iž. Przeżyliśmy niezwykłą przygodę, którą zapamiętamy do końca życia! Zachęcamy do brania udziału w Wojewódzkim Konkursie Astronomicznym, ponieważ dzięki temu można wyjechać na wakacje marzeń, poznać nowych ludzi. Wysiłek włożony w wykonanie projektu naprawdę się opłaca!