Kryteria ocen zachowania w kl. IV – VIII
Zachowanie
|
wzorowe
|
bardzo dobre
|
dobre
|
poprawne
|
nieodpowiednie
|
naganne
|
Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych |
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który poprzez aktywność na forum szkoły jest znany społeczności szkolnej oraz stanowi pozytywny wzór do naśladowania. |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który wypełnia obowiązki zapisane w statucie szkoły oraz wyróżnia się na forum szkoły kulturą osobistą, aktywnością w nauce. | Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który wypełnia obowiązki ucznia zapisane w statucie szkoły. | Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który wypełnia obowiązki ucznia, z drobnymi uchybieniami. | Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie wypełnia obowiązków ucznia zapisanych w statucie szkoły. | Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który popełnia następujące wykroczenia: |
1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma nieusprawiedliwionych spóźnień i nieobecności. | 1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień. | 1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze aktywny udział w lekcji, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności, maksymalnie 3 spóźnienia. | 1. Frekwencja bez zastrzeżeń – wszystkie nieobecności usprawiedliwione, maksymalnie 3 spóźnienia. | 1. Opuścił bez usprawiedliwienia 14 godzin (przy czym brak usprawiedliwienia wynika z zaniedbania ucznia i rodziców), maksymalnie 10 spóźnień. | 1. Udowodnione wagary. | |
2. Osiąga maksymalne wyniki w nauce, zgodne ze swoimi możliwościami (pilność, staranność, systematyczność) | 2. Osiąga wyniki w nauce zgodne ze swoimi możliwościami (wykonuje zadania domowe). | 2. Stara się uzyskać dobre wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości (zdarzają się oceny ndst obok bdb i db). | 2. Uzyskuje wyniki na miarę swoich możliwości. Zdarzają się małe zaniedbania, sporadyczny brak prac domowych. | 2. Duża ilość ocen ndst z powodu lekceważenia obowiązków, częste nieodrabiania prac domowych. | 2. Otrzymanie kilku ocen ndst wynikające z zaniedbania, lenistwa. | |
3. Aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, poszerza wiedzę i umiejętności w kołach zainteresowań. | 3. Aktywnie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych. | 3. Na bieżąco uzupełnia zaległości w nauce spowodowane nieobecnością. | 3. Bierne uczestnictwo w lekcjach, brak ambicji do zdobywania lepszych ocen, uzupełniania braków w wiedzy. | 3. Brak uwagi na lekcjach, brak zainteresowania nauką, utrudnianie prowadzenia lekcji. | 3. Utrudnianie lub uniemożliwianie prowadzenia lekcji (częste, mimo upomnień). | |
4. Bierze udział w konkursach i zawodach sportowych pozaszkolnych. | 4. Reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach szkolnych. | 4. Przestrzega obowiązujących nakazów i zakazów (zmiana obuwia, zakaz opuszczania terenu szkoły, zakaz gry w piłkę w czasie przerwy, regulaminu świetlicy, biblioteki). | 4. Brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnych. | |||
Udział w życiu klasy, szkoły, środowiska | 1.Sumiennie i terminowo wykonuje powierzone zadania (pełna odpowiedzialność za powierzone obowiązki). | 1. Sumiennie i terminowo wywiązuje się z przydzielonych mu zadań. | 1. Sumiennie wywiązuje się z powierzonych mu przez nauczycieli prac. | 1. Nie zawsze wywiązuje się z powierzonych zadań i podjętych zobowiązań (nie przychodzi na próby, zajęcia pozalekcyjne). | 1. Niewywiązywanie się z przydzielonych obowiązków. | 1. Kradzież. |
2. Bierze udział w życiu klasy, szkoły (praca w SU, organizacja imprez szkolnych, prowadzenie kroniki, strony internetowej, gazetki przedmiotowej). | 2. Bierze udział w organizowaniu imprez klasowych lub szkolnych. | 2. Włącza się do organizacji imprez klasowych, bierze udział w akcjach charytatywnych. | 2. Nie zmienia obuwia, łamie regulaminy pracowni komputerowej, biblioteki, świetlicy. | 2. Wykorzystywanie pracy innych dla własnych korzyści, odpisywanie zadań, korzystanie z podpowiadania, ściąg. | 2. Niszczenie mienia szkoły (celowo i z premedytacją). | |
3. Wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów. | 3. Dba o mienie szkoły klasy, kolegów. | 3. Dba o mienie klasy i szkoły. | 3. Wypełnia jedynie zadania narzucone przez nauczycieli, radę klasy. | 3. Sporadyczne przejawy niszczenia mienia szkoły (krzeseł, stolików, gazetek ściennych, komputerów). Niszczenie rzeczy innych osób. | ||
Kultura osobista, postawa wobec innych | 1. Wyróżnia się kulturą osobistą, używa kulturalnego języka, jest koleżeński i życzliwy, taktowny i delikatny. | 1. Ma dobry wpływ na swoją grupę rówieśniczą. | 1. Zachowuje się w sposób kulturalny. Pamięta o zwrotach grzecznościowych, jest życzliwy dla kolegów, reaguje na niewłaściwe zachowania innych. | 1. Oszukuje nauczycieli poprzez korzystanie ze ściąg, odpisywanie prac domowych, drobne kłamstwa, podrabianie podpisów. | 1. Częste opuszczanie terenu szkoły bez zezwolenia, przebywanie w miejscach publicznych poza wyznaczonymi w regulaminie godzinami. | 1. Wyłudzanie. |
2. Uprzejmie i z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i innych osób –dorosłych. | 2. Jest życzliwy w stosunku do innych uczniów. | 2. Życzliwie i grzecznie odnosi się do nauczycieli i innych pracowników szkoły (nie przeszkadza w czasie dyżurów, kulturalnie zachowuje się w autobusie). | 2. Na ogół życzliwy stosunek do innych uczniów, zdarzają się drobne złośliwości, agresja słowna. | 2. Niekoleżeńskie zachowanie, egoizm, lekceważenie innych (popychanie, szarpanie, kopanie, agresja słowna. | 2. Zastraszanie, grożenie innym. | |
3. Podejmuje się opieki nad dłużej nieobecnym kolegą (dostarcza mu notatek, pomaga w uzupełnianiu wiedzy). | 3. Nie ma żadnych zastrzeżeń do jego kultury osobistej na terenie szkoły, poza szkołą i w miejscach publicznych. | 3. Nie kłamie i nie oszukuje nauczycieli i kolegów. | 3. Niezłośliwe uchybienia w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły. | 3. Stwarzanie zagrożenia dla życia i zdrowia swojego i kolegów w drodze do i ze szkoły (autobusie szkolnym) oraz w czasie przerw. | 3. Palenie (tytoniu). | |
4.Przestrzega powszechnie przyjętych zasad zachowania się w szkole, poza szkołą, na wycieczkach, w miejscach publicznych (GOK, kościół, boisko sportowe). Przebywa w miejscach publicznych w godzinach ustalonych w regulaminie szkoły. | 4. Dba o kulturę języka, przebywa w miejscach publicznych w godzinach ustalonych w regulaminie szkoły. | 4. Nie stwarza zagrożeń dla zdrowia i życia swojego i kolegów (przynoszenie niebezpiecznych przedmiotów, bieganie po korytarzach, popychanie w szatni. | 4. Zapominanie o zwrotach grzecznościowych, zachowania odbierane jako brak szacunku dla dorosłych (chodzenie w czapce po szkole, żucie gumy, trzymanie rąk w kieszeni, pyskowanie). | 4.Niekulturalne i obraźliwe zachowanie wobec dorosłych (nauczycieli, pracowników obsługi), używanie wulgarnych wyrazów. | 4. Picie alkoholu. | |
5. Dba o higienę osobistą, estetyczny wygląd oraz ład i porządek w szkole (strój galowy). | 5. Dba o higienę osobistą, estetyczny wygląd oraz ład i porządek w szkole, klasie (strój galowy). | 5. Szanuje rzeczy swoje i innych. Nie niszczy ich celowo. Potrafi uszanować strefę intymności nauczyciela (nie dotyka rzeczy zostawionych na biurku). | 5. Nieodpowiednie zachowanie w czasie uroczystości szkolnych, brak szacunku dla symboli szkolnych. | 5. Złośliwe kłamstwa, fałszowanie dokumentów szkolnych (dzienniczek, prace klasowe, dziennik lekcyjny). | 5. Przynoszenie do szkoły i rozpylanie (rozlewanie) substancji szkodliwych, toksycznych. | |
6. Dba o kulturę języka na terenie szkoły i w miejscach publicznych. | 6. Dbałość o higienę osobistą, wygląd odpowiadający wymaganiom szkolnym, kulturę języka. | 6. Higiena osobista budząca zastrzeżenia, niedbałość w stroju (farbowanie włosów, agresywny makijaż). | 6. Rozprowadzanie środków odurzających. Przyjście do szkoły po zażyciu środków odurzających. | |||
7. Dba o higienę osobistą, estetyczny wygląd oraz ład i porządek w szkole i klasie. | 7. Zaczepki słowne i fizyczne wobec kolegów. | 7. Stwarzanie zagrożenia dla siebie lub innych członków społeczności. | ||||
8. Bierne przyglądanie się lub podjudzanie do agresywnych zachowań (bójek). | ||||||
Uczeń, który otrzymuje ocenę wzorową nie może mieć uwag dotyczących złego zachowania. Dopuszcza się jedną uwagę negatywną dotyczącą stosunku do obowiązków szkolnych. | Uczeń, który otrzymuje ocenę bardzo dobrą może mieć jedną uwagę dotyczącą złego zachowania. Dopuszcza się trzy uwagi wynikające z niewłaściwego stosunku do obowiązków szkolnych. | Uczeń, który otrzymuje ocenę dobrą może mieć trzy uwagi dotyczące złego zachowania i trzy wynikające z niewłaściwego stosunku do obowiązków szkolnych. | Uczeń, który otrzymuje ocenę poprawną może mieć do pięciu uwag dotyczących złego zachowania i do pięciu uwag dotyczących niewłaściwego stosunku do obowiązków szkolnych. |